Supermarkten houden de deuren steeds vaker tot 22.00 uur open. Dat meldt het AD woensdag op basis van een inventarisatie van Openingstijden.nl, een website die openingstijden van winkels registreert.
“Eerst was 18 uur heel gebruikelijk, daarna werd het 20 uur of 21 uur en nu lijkt 22.00 uur het nieuwe normaal te worden”, zegt Bob Gross, eigenaar van Openingstijden.nl tegen het AD.
Het aantal supermarkten dat tot 22.00 uur geopend is verdubbelde de afgelopen vijf jaar. Van de ongeveer 4.000 supermarktvestigingen waren er vijf jaar geleden 250 tot 22.00 uur geopend, dat aantal is opgelopen naar 550.
Tot 22.00 uur nog even een boodschapje halen is niet alleen voorbehouden aan inwoners van de randstad.
Vijf jaar geleden telde Nederland 64 gemeenten waar consumenten tenminste bij één supermarkt tot 22.00 uur boodschappen konden doen. In 2019 waren dat 83 gemeenten en dit jaar loopt het aantal waarschijnlijk op tot 119 gemeenten.
Vooral Albert Heijn heeft de openingstijden verruimd, blijkt uit de inventarisatie van Openingstijden.nl.
Vakuitgave Distrifood berichtte eerder al dat de grootgrutter inmiddels 36 procent van de vestigingen tot 22.00 uur openhoudt. Filialen die vorig jaar nog 20 uur open waren, sluiten nu pas om 22.00 uur de deuren. AH is vooral op zondag tot later open.
AH-woordvoerder Ronald van der Aart zei afgelopen maand tegen Distrifood dat Albert Heijn hiermee tegemoet komt aan de wensen van de klant. Die wil tot laat op de avond boodschappen kunnen doen. “We hebben gemerkt dat hier lokaal met enige regelmaat behoefte aan is. Daar waar mogelijk proberen we tegemoet te komen aan deze behoefte, in samenwerking met onze franchisenemers.”
Ook Jumbo en Plus langer open
Ook andere supermarkten houden meer filialen tot 22.00 uur open. Bij Jumbo is dat 14 procent van de vestigingen, bij Plus 9 procent en bij Lidl 6 procent. Er zijn ook supermarkten die niet meedoen aan de verruiming van openingstijden. Aldi houdt 1 procent van de filialen tot 22.00 uur open en Nettorama, Boni en MCD doen hier helemaal niet aan.
Vakbonden FNV en CNV zijn ondertussen niet blij met de ontwikkeling van opgerekte openingstijden. Volgens de FNV zijn het vooral jonge medewerkers die het werk in de late uurtjes opknappen zonder dat daar toeslag tegenover staat.
Daarnaast kunnen kleine winkeliers hier niet tegen concurreren. Voor hen is het onmogelijk de deuren tot laat open te houden. CNV vraagt zich af waar de grens van ruimere openingstijden ligt en vindt ook dat supermarkten hun personeel beter moeten belonen als ze langer open willen blijven.
Lees meer over supermarkten:
- Albert Heijn heeft openingstijden in veel winkels stilletjes fors verruimd: jacht op omzet en service voor de klant
- 1 op de 5 Nederlanders deed online boodschappen in 2019 – Albert Heijn is nummer 1, Picnic verslaat Jumbo
- Jumbo verhoogt de prijzen van het huismerk sterker dan Albert Heijn, blijkt uit een steekproef